Głos w dzisiejszym świecie stanowi jedno z podstawowych narzędzi pracy w wielu zawodach. Do niedawna za osoby pracujące głosem uważani byli głównie śpiewacy, aktorzy i nauczyciele. Obecnie większość osób pracujących zdalnie, znajduje się w grupie zawodowo pracującej głosem. Według danych statystycznych GUS z 2017 r. co dziesiąty informatyk, marketer, handlowiec pracuje wykonując czynności mobilnie, kontaktując się poprzez komunikatory oraz telefonicznie – czyli pracując głosem. Według badania opracowanego przez Instytut Kantar Public „Praca zdalna – jestem na TAK!”, już 81% Polaków chciałoby pracować w taki sposób W tym kontekście problem opieki nad głosem staje się coraz bardziej aktualny.
Niestety większości społeczeństwa brakuje wiedzy, a także świadomości zagrożeń związanych z chorobami głosu, ich profilaktyką, diagnostyką i leczeniem. Czy wiesz, że osoby pracujące głosem są narażone na wystąpienie problemów głosowych spowodowanych nadmiernymi napięciami mięśni wokół krtani i szyi (Muscle Tension Dysphonia). Jest to jedno z najczęściej występujących przyczyn zaburzeń głosu. Pojawia się wtedy, gdy mięśnie okolicy krtani są za bardzo napięte podczas mówienia, a głos nie może swobodnie wydostawać się na zewnątrz. W takiej sytuacji fałdy głosowe są przeciążone, a to może prowadzić do ich mechanicznych urazów i powstawania zmian organicznych w krtani.
Główne objawy MTD to:
- ochrypły, szorstki, zaszumiony głos,
- szybkie męczenie się głosu,
- osłabienie głosu,
- łamanie się głosu,
- uczucie braku powietrza,
- częsta potrzeba chrząkania,
- uczucie ciała obcego w gardle,
- zwiększone napięcie mięśni krtani i szyi, uczucie dyskomfortu a nawet ból podczas mówienia,
- problem z wydobywaniem wysokich dźwięków,
- zaniki głosu podczas mówienia lub śpiewania.
W zapobieganiu problemów z głosem najważniejsza jest profilaktyka. Dużo trudniej jest bowiem leczyć zaniedbany narząd głosu w przypadku już występującej choroby niż przeciwdziałać jej powstawaniu. „Zdecydowana większość ludzi pracujących zawodowo głosem nie jest uczona higieny głosu, sposobów i technik jego właściwego używania. Paradoksalnie zaczynając treningi na siłowni idziemy do trenera, uczymy jak prawidłowo ćwiczyć daną partię mięśni, przyzwyczajamy ciało do wysiłku – natomiast pracując jako wykładowca czy przedstawiciel handlowy nie staramy się nauczyć prawidłowego używania głosu” – przekonuje dr Ewa Kazanecka, foniatra Warszawa z kliniki Optimum.
Aby właściwie zadbać o swój głos, należy przede wszystkim opanować technikę emisji głosu i stosować zasady higieny głosu. Warto pamiętać, że pracując nad głosem poznajesz swoje ciało i jednocześnie dbasz o dobrą kondycję całego organizmu.
Poniżej przedstawiamy zasady, których należy przestrzegać pracując głosem:
- Unikaj używania głosu w hałaśliwych pomieszczeniach.
- Nawadniaj organizm — pij około 8 szklanek napojów bezkofeinowych, bezalkoholowych i niegazowanych dziennie. Popijaj wodę podczas mówienia.
- Unikaj krzyku.
- Oszczędzaj głos podczas infekcji górnych dróg oddechowych.
- Ogranicz picie zimnych i gazowanych napojów.
- Nie pal papierosów.
- Staraj się nie pochrząkiwać i pokasływać.
- Dbaj o prawidłowy oddech — oddychaj torem piersiowo — brzusznym, pozwól przeponie i żebrom swobodnie wykonać wdech.
- Po większym wysiłku głosowym zrób sobie przerwę.
- Unikaj mówienia i śpiewania na zimnym powietrzu
- Odpręż się przed mówieniem – zadbaj o rozluźnienie mięśni twarzy, szyi, ramion oraz tułowia
- Dbaj o prawidłową artykulację – podczas mówienia dbaj o swobodne ruchy żuchwy.
- Dbaj o sprawność fizyczną i dobrą kondycję całego organizmu, właściwą postawę oraz zdrową dietę.
- Dbaj o prawidłowy mikroklimat pomieszczenia – utrzymuj odpowiednią wilgotność, temperaturę, unikaj zapylenia i przeciągów.
Klinika Optimum zaprasza do pracy nad głosem — Twoim narzędziem pracy.
Zachęcamy również do lektury naszych innych artykułów dotyczących higieny głosu: